Vandaag zijn de woonzorgcentra in Vlaanderen opnieuw een nieuwsitem. Deze keer met de versoepeling van de bezoekmomenten. Ook binnen De Regenboog wordt de bezoekregeling voorzichtig uitgebreid. Naast het “tafelbezoek” in of buiten de kapel (met opheffing van de regel ‘vaste bezoeker’) zal het vanaf volgende week woensdag ook mogelijk zijn om een beperkt “kamerbezoek” te doen. In deze tweede fase betekent dit één vaste bezoeker op de kamer 1 x per week. Alle vertegenwoordigers van de bewoners krijgen een informatiebrief per mail of per post. Eind deze week krijgen zij ook de herziene procedure bezoekregeling (fase 2) en nieuwe inschrijvingsformulieren voor de volgende bezoekperiode.

In de media hoorde u misschien ook iets over bezoek en verplaatsingen buiten het woonzorgcentrum, onder strikte voorwaarden. Wij ontvingen hiervoor eerste richtlijnen van de overheid. Wij zullen deze eerst analyseren en u zo spoedig mogelijk informeren over ons beleid hieromtrent.

Vandaag laten we Marc, verantwoordelijke voeding en maaltijdzorg, aan het woord.
Daarna laat opnameverantwoordelijke Marleen graag weten dat de ‘opnamedienst’ nieuwe bewoners welkom mag heten nu ook hier de strenge richtlijnen stap voor stap opgegeven worden door het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
In het laatste artikel geven we nog een link mee van een website-event van vzw Zorg-Saam (de groep waartoe De Regenboog behoort).


Nu het (nieuwe) normale leven stilletjes aan terug op gang komt zullen we ook de Corona nieuwsbrief beginnen afbouwen. Volgende week zullen wij nog een laatste keer een nieuwsbrief voorzien. Uiteraard blijven wij belangrijke informatie met u delen via briefwisseling, de website en/of social media.

De centrale keuken in coronatijd

Eigenlijk is er niet zo heel veel veranderd voor de keukenploeg. Elke medewerker draagt een mondmasker in de keuken en probeert zo veel mogelijk 1,5 meter afstand te houden van elkaar.
Aangezien er geen vrijwilligers meer in De Regenboog zijn toegelaten wordt de winkel waar de afdelingen komen shoppen uitgebaat door een keukenmedewerker. Deze medewerker zorgt er ook voor dat de bestellingen op tijd worden gedaan en dat de winkelrekken op tijd worden aangevuld.
Voor de afdelingen Jade, Amethist en sinds verleden week ook het dagverzorgingscentrum Lava worden alle maaltijden op wegwerpmateriaal (afbreekbaar en ecologisch) geserveerd. Ook de maaltijden, brood, dessert worden door het keukenteam geleverd tot aan de toegangsdeur van deze afdelingen.

De maaltijden worden dagvers in warme lijn klaar gemaakt. Een medewerker van de afdeling komt met de warmhoudkar naar de centrale keuken, waardoor de minimumtemperatuur van 65 °C steeds gewaarborgd is.

De maaltijden worden door medewerkers van de afdeling opgeschept voor de bewoners. Sinds enkele weken eten de bewoners terug in de living van de afdeling, waardoor het normale leven terugkomt en waardoor zij terug sociale contacten kunnen hebben met mekaar.

Voor diverse groenteschotels worden dagverse groenten ingekocht, versneden en klaargemaakt in de keuken: o.a. ratatouille, wok, zuiders groenteschotel, Chinese kool. Er wordt twee keer per week een vers dessert klaargemaakt: verschillende soorten pudding, yoghurt, tiramisu, … staan op het menu.

Foto: "When bitterness and hoppiness becomes happiness"
kalkoenstoofpotje met Vedett #foodpairing #huisbereid

Deze manier van werken zal in de toekomst (ook na corona) behouden blijven. Maaltijden zijn dagelijks belangrijke momenten voor de bewoners.


Opnieuw opnames in De Regenboog

Samen met het sociale leven, vielen ook in de woonzorgcentra de opnames stil bij het afkondigen van de lockdown op 12 maart ll. Binnen een heel strikt kader konden opnames uitzonderlijk gerealiseerd worden, mits het doorlopen van een heel strenge procedure. Door het afgesloten worden van hun sociaal netwerk, vielen velen terug op zichzelf en op een beperkte kring van al dan niet professionele hulpverleners. Stilaan versoepelen de maatregelen, en komt ‘opname’ in het woonzorgcentrum terug in beweging.

Met verdriet om de bewoners die we verloren, bieden we nu vooruitzichten aan nieuwe zorgvragers die omwille van hun zorgafhankelijkheid nood hebben aan een residentiële opvang.

Ondanks het ingrijpend gebeuren van Covid-19 en de lock-down, vinden we samen de kracht om verder te gaan en ons te blijven inzetten voor hen die ons nodig hebben.


Actie applaus vanuit vzw Zorg-Saam

1850 medewerkers van vzw Zorg-Saam zijn in tijden van crisis blijven zorgen voor onze kwetsbare bewoners. #samenzorgenvoorelkaar was belangrijker dan ooit. Na 3 maand is bezoek eindelijk weer toegelaten. Het harde werk van onze medewerkers loont.

Ben jij net als ons fier op hen? Doneer dan een applaus!

Het ingezamelde geld wordt ingezet om onze medewerkers in de watten te leggen. We beginnen met een e-peritief op vrijdag 26 juni. Volgend jaar hopen we een familiedag te organiseren.

Ons e-peritief wordt een digitaal event met een lach en een traan, een eerbetoon aan onze overleden bewoners alsook een moment van samenhorigheid en dankbaarheid. Na afloop krijgt ook elke medewerker een apérobox zodat iedereen thuis met het gezin de zomer kan inklinken.

#elkapplaustelt #samenzorgenvoorelkaar

linkedin