Beste bewoners en familie,

Ik kreeg een vraag over de maatregel om voortaan geen muntstukken en bankbriefjes meer te ontvangen in de cafetaria en de receptie. Sommige mensen hebben het daar moeilijk mee. Daarom geef ik graag wat meer uitleg over die maatregel. Daarover is nagedacht vooraleer in te voeren. We begrijpen dat het voor ouderen een grote stap is om hun vertrouwde manier van betalen op te geven. Het is anderzijds al een algemene trend in Westerse landen om muntstukken en bankbriefjes niet meer te gebruiken. Dit zullen jullie al gemerkt hebben in restaurants en winkels. Wij overwegen om in de toekomst ook onze drankautomaten te voorzien van kaartlezers. Zodat ook daar geen muntstukken meer hoeven gebruikt te worden. De eigenlijke aanleiding voor het toepassen in een woonzorgcentrum van deze reeds wijd verspreidde maatregel is preventie tegen Covid besmetting via uitwisselen van geld. Maar er is meer: er is ook het argument veiligheid.

  1. Regelmatig wordt diefstal vastgesteld bij de bewoners. Bewoners zijn daar terecht bezorgd over. Daar ons woonzorgcentrum een open huis is, kunnen wij niet voorkomen en ook moeilijk nagaan wie allemaal in de kamer van bewoners komt. Daarom raden wij altijd aan om geen geld en kostbare zaken in het woonzorgcentrum te bewaren. Dus ook geen geld op de kamer.
  2. Het is nog maar enkele maanden geleden dat de kassa’s van de cafetaria’s zowel in Residentie Sara als in residentie Rafael leeggeroofd werden. In het verleden werd ook al in onze burelen ingebroken. Ook wij bewaren daarom geen geld meer.
  3. Ten slotte denken we hierbij ook aan onze medewerkers die nu regelmatig met zakken vol kleingeld naar de bank moeten. Zij voelen zich daarmee niet meer veilig. De banken bieden de service van het ophalen niet meer aan.

Aan bewoners en familie willen wij ook meedelen dat er wel degelijk verschillende mogelijkheden van kosteloos en veilig betalen bestaan.

  1. Banken bieden gratis bankkaarten aan waarop vlot zakgeld gestort en uitgaven opgevolgd kunnen worden. Bewoners kunnen gemakkelijk zien hoeveel er nog op de kaart staat. Vaak kan de betaling door gewoon uw bankkaart voor het betaalapparaat te houden. Het is eigenlijk een zeer gebruiksvriendelijke betaalmethode. Medewerkers helpen u graag hierbij.
  2. Gebruik van payconiq by bancontact
  3. Met smartphone door op onze QR code te scannen.

We houden wel de mogelijkheid open om de consumatie in de cafetaria op de factuur van de bewoner te laten zetten. Dit kan vanzelfsprekend pas na strikte afspraken hierover.

Met vriendelijke groet,

Manu Langerock

Directeur

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

linkedin