Dit artikel verscheen op 25.04.2020 in Het Nieuwsblad - Geschreven door LVH

Woon-zorgcentrum De Lichtervelde heeft vier ‘babbelboxen’ geïnstalleerd, zodat bewoners een stukje dichter bij hun familie kunnen voor een babbeltje. “Onze vader overleed hier vorige week. Op deze manier kunnen we toch wat bij mama zijn.”

Menselijk leed doet in deze barre tijden soms nog een beetje meer pijn. Aan één van de babbelboxen staat een gezin van drie te praten met hun (groot-)moeder. Over het lange haar van meme, een bloemetje dat opgestuurd wordt... en de urne van pepe. “Mijn vader is dit weekend gestorven in het rusthuis”, zegt Julien Saey, samen met echtgenote Carine Vanderbeken en dochter Elise. “Hij leed aan lymfeklierkanker en was samen met mijn moeder op 3 maart ingetrokken hier. Een week en een dag hebben we hen kunnen bezoeken, voor de lockdown inging. Daarna ging het steeds slechter met hem. Hij heeft nu rust, maar het valt ons toch zwaar. We mochten een laatste groet brengen, maar dat moest gehuld in een volledig beschermd pak. Ook al was vader niet gestorven door het virus. Moeder werd getest, maar gelukkig negatief bevonden.”

“Tonnen respect voor het personeel”

De babbelbox verzacht het leed een beetje, ook al moet het rouwproces nu vanachter glas gebeuren. “Ons ma kon er met niemand over spreken, behalve het halfuurtje dat ik haar even mocht bezoeken. Nu kan ze de hele familie zien en ze kan eens haar babbeltje doen. Wij zijn heel tevreden dat De Lichtervelde dit doet. Hoe zij voor onze vader gezorgd hebben in zijn laatste dagen, is mooi. Zeventig jaar getrouwd waren ma en pa. Dan kun je het haar niet aandoen om geen afscheid te nemen met een mooie dienst. De begrafenis zal doorgaan van zodra ze hier weer buiten mag.”

”Fysiek gemis is groot”

“Een smartphone of tablet om met elkaar te communiceren, is toch niet hetzelfde”, vertelt directeur Günther De Coen. De technische dienst van het woon-zorgcentrum met 240 bewoners plaatste een telefoon voor en achter een raam op vier locaties rond het gebouw. “We wilden tegelijk vermijden dat wiens familie niet vertrouwd is met digitale technologie, uit de boot zou vallen. De babbelboxen laten ons toe om de bewoners met hun familie te laten babbelen en op die manier toch een vorm van fysiek contact te behouden. Het fysiek gemis is immers groot.”

Het woon-zorgcentrum nam alle voorzorgsmaatregelen.

“De babbelboxen zijn op afspraak, om samentroeping van families te vermijden, en er staat overal ontsmettingsmiddel bij de telefoon. Als woon-zorgcentrum zijn we gespaard gebleven van de grote drama’s rond corona. Er testte twee weken geleden één patiënt positief, en die is intussen aan de betere hand.”

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

linkedin