Door de jaren heen hebben onze medewerkers expertise verworven in PDL-zorg (Passiviteiten van het Dagelijks Leven).
Eind 2002 kregen wij hiervoor een certificering van de Nederlandse PDL-stichting.
PDL staat voor een dynamisch en integraal zorgmodel om actief om te gaan met passiviteit.


Comfortzorg

Personen met dementie

Visieteksten Zorg-Saam ZKJ - Visie op beleid personen met dementie.

Op bezoek bij een dierbare met dementie!



Palliatieve zorg

Visieteksten Zorg-Saam ZKJ - Intentieverklaring 'zorg voor palliatieve bewoners'

Er is in Sint Rafaël een palliatieve zorgcultuur aanwezig.

Het uitgangspunt bij palliatieve zorg is de eerbied voor het leven, gekoppeld aan de kwaliteit van het leven.

We kunnen ook beroep doen op het netwerk palliatieve zorg Vlaams-Brabant.

"VANDAAG ZORGEN VOOR MORGEN"

Dat is immers onze zorg:

  • onze betrokkendheid
  • ​uw naasten en uzelf zoveel als mogelijk gelukkig zien.


Pastoraal

Onze pastorale werking wordt ondersteund door twee pastorale medewerkers.

Wie is wie

Er worden vijf wegen gebruikt om pastoraal actief te zijn:

  • Liefdevolle nabijheid bieden: o.a. bij het opnamegebeuren, periodes van kwetsbaarheid, dementering, ziekte en sterven, familieopvang na overlijden.
  • Mensen helpen te leven in "diepte": werken aan zingeving met oog voor hun noden, hun hoop en krachtbronnen.
  • Gemeenschap vormen: stimuleren van verbondenheid tussen bewoners en medebewoners, medewerkers,..
  • Geloof vieren: aan de hand van rituelen, symbolen, liturgie,..
  • Inzet voor menswaardigheid: opkomen voor de belangen van de kwetsbaren o.a. in het ethisch overleg.

Kinesisten

Ons team van 6 kinesisten staat dagelijks voor je klaar.

Elektronisch zorgdossier

De mobiele zorgregistratie gebeurt op tablets.
Voor elke bewoner wordt er een elektronisch zorgdossier aangemaakt.
Iedereen gebruikt hetzelfde dossier. Dit voorkomt dubbel werk en heeft een positief effect op de onderlinge communicatie en samenwerking.

De voordelen van het elektronisch zorgdossier:
hierbij een getuigenis van hoofdverpleegkundige Rafaël

Ik sta 15 jaar in de zorg nu. Vroeger was het dossier met al zijn boeken en mappen een grote ballast. Ze waren nooit up to date en feitelijk gewoon niet gebruikt. Met dit elektronisch bewonersdossier zetten we een grote sprong vooruit.

Grote toegankelijkheid

De grote toegankelijkheid van het dossier is een zeer belangrijke factor. Medewerkers lezen het dossier nu wél en ze lezen accurater, want ze lezen op het moment dat ze het nodig hebben. Ze brengen de informatie accurater in ook, want ze doen het direct.

Systematisch verpleegkundig handelen

Het dossier is gericht op het continu evalueren. Dit kan zeer efficiënt nu. We leren allemaal over systematisch verpleegkundig handelen, maar in de praktijk zie je er vaak te weinig van terug. Met dit programma kan je echt het verschil maken. Je wordt immers gedwongen om te evalueren. Op een gegeven moment hadden we bijvoorbeeld niemand meer met decubitus: je merkt immers zeer snel op dat je maatregelen moet nemen. De dingen worden opmerkelijk beter opgevolgd.

Presentie

Die aandacht voor evaluatie is cruciaal, ook en in het bijzonder in het licht van het realiseren van presentie. Het dossier zet ons aan om telkens weer na te gaan of wat we doen het goede is. In Zorg-Saam leggen we sterk de klemtoon op het inspelen op wat voor de bewoner van belang is. In die zin zit er ook een psychisch en existentieel luik in. Daar kan je heel unieke persoonlijke informatie in kwijt. Als het van tel is, kan je bijvoorbeeld een prestatie laten verschijnen naar aanleiding van de verjaardag van een zoon van een bewoner. Of we geven omgangstips die specifiek voor deze ene bewoner van belang zijn.

Sturing

Het dossier geeft me als hoofdverpleegkundige veel controle over de werking. Ik kan vooreerst veel gemakkelijker gegevens opvragen. Stel dat de huisarts op bezoek is in het kader van een vermoeden van depressie, kan ik vragen me alles te laten zien van de voorbije zes weken op vlak van psychisch functioneren. Of we kunnen patronen zien in hoe agressief gedrag zich ontwikkelt. Het is een enorme database. Het komt er dan op aan om de informatie eruit te halen die je nodig hebt. Na overleg en/of diagnose kan ik zelf acties invoeren en zo processen haast rechtstreeks vanachter mijn bureau sturen.

Geen doel op zich

Maar je moet wel opletten! Een van de valkuilen is dat het teveel een doel op zich wordt. Het uiteindelijke doel is goede zorg te geven aan de mensen. In een neurotische dwang naar ordening kan je je makkelijk laten verleiden er echt alles in te stoppen en alles te omschrijven. Maar je moet medewerkers voldoende handelingsvrijheid geven. Het zijn vakmensen die aan de vermelding van een prestatie genoeg hebben. Hoe iets concreet moet gedaan worden, moet er niet in zitten. Medewerkers moeten zich persoonlijk verantwoordelijk blijven voelen en niet enkel uitvoerder zijn.

Rafaël Veelhaver, hoofdverpleegkundige

linkedin